Preventieve
basiszorg (fase 0):
De
zorg voor de leerlingen in de groep blijft in eerste instantie de
verantwoordelijkheid van de klastitularis.
De
klasleerkracht blijft de spilfiguur in de zorg voor elk kind van zijn
(klas)groep. Hij schept de voorwaarden en het klimaat waarin zoveel mogelijk
kinderen zich optimaal betrokken voelen bij het onderwijsaanbod.
Verhoogde zorg (fase 1):
De
klastitularis en de zorgcoördinator leggen hun deskundigheid samen. Vanuit deze
gedeelde visie wordt gezocht naar adequate en geïndividualiseerde oplossingen
en worden acties ondernomen.
De
begeleiding kan individueel of in groep gebeuren en vindt zoveel mogelijk in
de klas plaats (teamteaching). Daar waar de begeleiding in de klas niet
volstaat, kan het kind individueel begeleid worden, ook buiten de klascontext.
Uitbreiding
van de zorg (fase 2):
Een
volgende stap is het inschakelen van externe hulp. Het centrum voor
leerlingbegeleiding is eveneens een belangrijk aanspreekpunt.
De school werkt samen
met het CLB (Centrum voor Leerlingen Begeleiding) van Gent. Er is een nauwe
samenwerking tussen school en CLB. Regelmatig komt een medewerker van het VCLB Gent naar onze school.
Leen Tack is onze contactpersoon.
"IAC" Individueel Aangepast Curriculum (fase 3):
Wanneer
het continuüm van zorg in de gewone basisschool niet volstaat om het kind
voldoende ontwikkelingskansen te bieden, kan een gerichte en verantwoorde
doorverwijzing naar het buitengewoon onderwijs plaatsvinden.